воскресенье, 9 декабря 2012 г.

Спортивна орієнтація

Наука не дає точної відповіді на питання, з якого дитини вийде гандболіст високої кваліфікації. Однак, залучаючи дітей до занять, необхідно визначити з найбільшою точністю, яка можлива при сучасному рівні методики відбору, наскільки якості та властивості особистості кожної дитини відповідають особливостям спортивної діяльності гандболіста.

Для залучення дітей у ДЮСШ необхідно провести ряд заходів організаційного плану. Перш за все, оповістити про терміни і місце набору. Для цього можна повісити оголошення, повідомити вчителям шкіл і батькам. Можна залучити до цієї старших хлопців ДЮСШ, які навчаються в різних загальноосвітніх школах.

Основний шлях пошуку талановитих гандболістів - це організація занять гандболом як можна більшого числа дітей. Адже здібності дитини до цього виду спорту виявляються через діяльність, через освоєння прийомів і дій гри. Тому набирати треба більше хлопців, ніж передбачено в групі, бо відсів неминучий.

Спортивна орієнтація як вид відбору включає в себе два ступені:
1) відбір дітей, придатних займатися ручним м'ячем;
2) відбір дітей, здатних досягти вищої спортивної майстерності.

На першому ступені відбору визначається вихідний рівень фізичного розвитку та розвитку фізичних здібностей у всіх дітей, охочих займатися. При визначенні потенційних можливостей дітей для занять гандболом головними критеріями мають бути показники антропометричних даних, функціонального стану та розвитку основних рухових здібностей у всіх дітей, охочих займатися. При визначенні потенційних можливостей дітей для занять гандболом головними критеріями мають бути показники антропометричних даних, функціонального стану та розвитку основних рухових здібностей, рухової активності, ігрового мислення.

При відборі необхідно звертати увагу на дітей середнього і вище середнього зросту для своєї вікової групи з розвиненою мускулатурою, пропорційним співвідношенням окремих частин тіла. Необхідно враховувати потенційні можливості зростання тіла в довжину. Можна розраховувати на велику надбавку зростання в майбутньому, якщо у дитини навіть невисокого зросту великі кисті рук і ступні ніг. Необхідно також познайомитися з батьками, щоб визначити, яким буде зростання у юного гандболіста в майбутньому. У високого зросту батьків, як правило, діти теж мають значні розміри тіла.

Важливо звертати увагу на вагу тіла. Діти з великою масою не володіють достатньою силою м'язів і рухливістю нервових процесів. У період статевого дозрівання значно збільшується вага тіла у дітей з широкою грудною кліткою, значним обхватом стегон, з локалізацією жировідкладення в області живота.

Швидкісно-силові фактори не є консервативними, і прогноз їх розвитку неточний. Однак при відборі для занять гандболом потрібно встановити рівень розвитку швидкісно-силових якостей і швидкості руху. Для цього застосовують тести: біг 30 м з високого старту, стрибок у довжину з місця, метання тенісного м'яча на дальність. Числові значення нормативів при прийомі в спортивні школи дітей 9-12 років наведені в програмі ДЮСШ.

При відборі можна спиратися на ще один фактор - це спадковість. В спадок передаються конституція і інші морфологічні ознаки, рухові і функціональні особливості організму. Дослідженнями встановлено, що в середньому у 50% дітей видатних спортсменів можна очікувати виражених здібностей в будь-якому виді спорту. Встановлено також, що деякі показники сили ніг та швидкості в значній мірі обумовлені спадковістю, а от сила і точність руху верхніх кінцівок не в такій мірі обумовлені спадковістю і добре формуються в процесі тренування. Для виховання гандболіста це дуже важливо.

Крім того, вольові якості, потреба в досягненні високого або незначного результату формується вже в сім'ї під впливом постановки завдань перед дитиною і оптимально допустимої допомоги для їх вирішення. Тому бесіди з батьками можуть дати тренерові цінну інформацію про прогнозування спортивного росту юного гандболіста, про перспективний план роботи з ним.
Дуже важливим критерієм відбору дітей для занять гандболом слід вважати їх рухову активність. Показники працездатності відносно стабільні, і успішний прогноз цієї якості можна зробити в 8-9років. Визначити ступінь активності дитини можна шляхом спостереження за ним на уроках фізкультури в школі, в процесі будь-яких ігор, які пропонуються дітям при вступі.
Багату інформації дають тести ігрового характеру і про дуже важливу здатності для гандболіста - ігровому мисленні. Оперативне мислення - елемент інтелектуальної діяльності, що має загальні механізми для всіх людей. Воно може розвиватися під впливом специфічної діяльності, але розвиток це дуже обмежено. Тому передумови до прогнозування в грі треба визначити заздалегідь, запропонувавши виконати дітям не дуже складні вправи, що вимагають орієнтування в просторі і часі. Наприклад, вправи, де м'яч потрібно віддати в одну сторону, а пересуватися в іншу.

При відборі в дитячу спортивну школу доцільно користуватися комплексом експертних і тестових оцінок. Зіставлення суб'єктивних оцінок тренерів з об'єктивними характеристиками юних спортсменів дозволить визначити найбільш нормативні показники обдарованості дитини, щоб використовувати їх на етапі початкової підготовки.

Другий ступінь відбору допомагає прийняти рішення про перспективність дитини в заняттях гандболом. Проводиться спеціалізований відбір в кінці етапу початкової підготовки, тобто після навчання і спостереження за дитиною протягом 1-1,5 року.

На другий ступні відбору вирішальне значення набуває оцінка темпів зростання здібностей, що визначають досягнення високого результату в гандболі. Поєднання високого вихідного рівня морфофункціональних показників і великих темпів приросту освоєння техніки і тактики свідчить про надзвичайну обдарованість дитини. Крім оцінки навченості на цьому етапі враховуються стан здоров'я, успішність у школі, відвідуваність тренувань, виконання програмних вимог ДЮСШ.

На етапі поглибленої тренування орієнтація триває, але тепер вона спрямована на вибір амплуа в команді. Недарма етап поглибленої тренування ще називають етапом початкової спеціалізації. На цьому етапі йде пошук найкращого застосування здібностей гандболіста безпосередньо в ролі гравця команди: воротаря, розігруючого, крайнього, напівсередньої, лінійного. До початку етапу спортивного вдосконалення це питання має бути в основному вирішений.

Переорієнтація гравця буває і на більш пізньому етапі, але це повинно бути приватним явищем.
Другий ступінь добору спрямована на виявлення здібностей гандболіста досягти високої кваліфікації. Формуються збірні команди з найбільш перспективних гандболістів. При переході в стадію спортивного вдосконалення з числа здатних спортсменів відбирають найбільш талановитих і дозволяють їм іноді відвідувати тренування команди майстрів.

На цьому ступені відбору особлива увага приділяється соціальній спрямованості особистості спортсмена (інтереси, ідеали, мотивація)